Penyelesaian yang dicadangkan itu akan menamatkan lebih 700 saman yang difailkan selepas penarikan balik berjuta-juta peranti apnea tidur dan ventilator syarikat yang digunakan secara meluas pada 2021.
Selepas bertahun-tahun pertarungan undang-undang, Philips bersetuju untuk membayar lebih daripada $1 bilion untuk menyelesaikan saman yang dilakukan oleh beribu-ribu orang yang mengatakan mereka mengalami kecederaan akibat mesin pernafasan yang mampu melepaskan zarah dan wasap toksik ke dalam hidung, mulut dan paru-paru.
Penyelesaian yang dicadangkan itu yang diumumkan antara pengeluar global dan peguam plaintif akan menamatkan lebih 700 saman yang difailkan selepas penarikan balik berjuta-juta peranti apnea tidur dan ventilator syarikat yang digunakan secara meluas pada 2021.
Lebih daripada 50,000 orang terlibat dalam proses pengadilan. Ia masih belum ditentukan berapa banyak yang akan mempunyai tuntutan yang termasuk di dalam syarat penyelesaian, yang akan difailkan di Mahkamah Persekutuan di Pittsburgh.
Philips juga bersetuju untuk menyediakan $25 juta untuk menampung kos pemantauan perubatan bagi pengguna yang bimbang bahan kimia berbahaya yang dipancarkan daripada mesin itu boleh membawa kepada kemudaratan jangka panjang, termasuk kanser. Sejak 2021, Pentadbiran Makanan dan Ubatan (FDA) menerima lebih daripada 500 laporan kematian yang dilaporkan dikaitkan dengan mesin itu sejak 2021.
Plaintif berkata Philips, yang memasang peranti itu di dua buah kilang berhampiran Pittsburgh, perlu bertanggungjawab kerana gagal menarik balik mesin itu daripada rak beberapa tahun lalu.
“Saya masih terasa kehilangan suami,” kata Shawne Thomas dari Louisiana, yang suaminya, Rodney, berusia 51 tahun meninggal dunia akibat kanser hidung dan tekak yang jarang berlaku pada 2021 selepas menggunakan salah satu mesin yang ditarik balik selama berbulan-bulan. “Tetapi ia kedengarannya seperti jumlah wang yang baik keluar daripada poket mereka, jadi ia membuatkan saya berasa sedikit lebih gembira.”
Siasatan oleh ProPublica dan Pittsburgh Post-Gazette pada tahun lepas mendedahkan bahawa Philips telah menyekat beribu-ribu aduan mengenai busa industri yang dipasang di dalam mesin itu yang boleh rosak dan menghantar bahan yang berpotensi berbahaya itu ke dalam topeng yang dipakai oleh pengguna. Undang-undang Persekutuan memerlukan pembuat peranti perubatan menyerahkan laporan itu kepada FDA dalam masa 30 hari.
Di bawah syarat penyelesaian, Philips tidak mengakui kesalahan atau liabiliti. Dalam laporan kewangan suku pertama syarikat, Ketua Pegawai Eksekutif, Roy Jakobs berkata penyelesaian itu menyediakan syarikat itu dengan “laluan yang jelas ke hadapan bagi penciptaan nilai yang mampan.”
Dia juga memetik apa yang disebutnya sebagai “hasil ujian yang meyakinkan” bagi mesin yang ditarik balik.
Semasa melancarkan penarikan balik, Philips berkata busa yang merosot di dalam mesin itu boleh menyebabkan kemudaratan yang serius dan membawa bahan penyebab kanser. Syarikat itu menolak penemuan itu dengan mengatakan ujian lanjut tidak menunjukkan penggunaan peranti itu boleh mengakibatkan “kemudaratan yang ketara kepada kesihatan.”
ProPublica dan Post-Gazette mendapati FDA berulang kali mempersoalkan dakwaan keselamatan oleh Philips yang mengatakan ujian itu tidak mencukupi dan penilaian lanjut diperlukan. Pertubuhan berita itu memperolehi beberapa laporan yang memperincikan keputusan ujian pada busa. Ujian mendapati bahan itu diuji positif bagi genotoksisiti, keupayaan bahan kimia untuk menyebabkan sel bermutasi yang boleh menyebabkan kanser.
Di bawah syarat dekri persetujuan dengan Kerajaan Persekutuan, syarikat itu bersetuju untuk mengupah pemantau keselamatan bebas dan menyerahkan kepada pemeriksaan biasa selama lima tahun. Philips juga bersetuju untuk menghentikan penjualan peranti apnea tidurnya di Amerika Syarikat sehingga syarat dalam perjanjian itu dipenuhi. Perjanjian itu tidak menyekat Philips daripada menjual mesin pernafasannya di negara lain.
Tahun lepas, Philips juga bersetuju untuk membayar lebih daripada $479 juta untuk membayar pampasan kepada pelanggan bagi kos mesin yang rosak itu dan jumlah yang menurut peguam plaintif kini dijangka melebihi $600 juta.
Beberapa pakar perubatan yang ditemu bual oleh ProPublica dan Post-Gazette mengatakan bahawa ia mungkin mengambil masa bertahun-tahun untuk menentukan sama ada hubungan wujud antara mesin dan penyakit tertentu tetapi mereka percaya syarikat itu sepatutnya memberi amaran kepada orang ramai mengenai risiko kesihatan beberapa tahun sebelumnya.
“Saya berasa gembira kerana mereka bertanggungjawab bagi apa yang mereka lakukan kerana mereka tahu,” kata Sheriff Louisiana, Brett Stassi, yang didiagnosis dengan kanser buah pinggang dan dikejarkan untuk melakukan pembedahan pada 2021 selepas menggunakan salah satu peranti yang ditarik balik selama empat tahun. Mereka lebih mengutamakan wang berbanding nyawa saya.”
Siasatan jenayah oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat sedang dijalankan dan Pejabat Akauntabiliti Kerajaan (GAO), cabang penyiasatan Kongres, turut melancarkan siasatan mengenai pengawasan FDA ke atas penarikan balik peranti perubatan buat kali pertama dalam beberapa tahun.
Philips berkata ia bekerjasama dengan pihak berkuasa.
FDA mempertahankan pengendaliannya terhadap krisis itu dengan mengatakan ia bertindak sebaik sahaja mengetahui kebimbangan keselamatan pada April 2021, hanya beberapa minggu sebelum Philips melancarkan penarikan balik.
“FDA mengalu-alukan peluang bagi semakan GAO mengenai pengawasan agensi ke atas penarikan balik peranti perubatan,” kata agensi itu dalam satu kenyataan awal tahun ini.
Sumber: ProPublica, diterbitkan bersama dengan Pittsburgh Post-Gazette (30 April 2024)