Sahabat Alam Malaysia (SAM) menggesa Kerajaan Negeri Pulau Pinang (PSG) untuk menangguhkan semua kelulusan bagi mana-mana projek mega di pulau itu seperti Transit Aliran Ringan (LRT) dan Kereta Kabel Bukit Bendera sehingga Pelan Tempatan yang sesuai untuk pulau itu disediakan.
Walaupun Pelan Struktur Pulau Pinang 2030 (SP) telah disediakan, dan rujukan kepada LRT dan Kereta Kabel terkandung di dalamnya, tiada butiran lanjut dari segi pengezonan terperinci kawasan didalamnya, yang hanya akan ditunjukkan dalam Pelan Tempatan.
Setakat ini bagi pembangunan di Bukit Bendera, terdapat Rancangan Kawasan Khas Bukit Bendera yang menetapkan butiran mengenai pengezonan kawasan dan perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan di Bukit itu. Walau bagaimanapun, akan ada kawasan di luar Rancangan Kawasan Khas tersebut, terutamanya di stesen bawah di kaki bukit yang melibatkan kawasan di Taman Botani Pulau Pinang dan kawasan sekitarnya yang memerlukan pertimbangan perancangan yang sewajarnya.
Berkenaan projek LRT, sebaik sahaja penjajaran dimuktamadkan, ia akan melibatkan kesan sosial dan alam sekitar yang besar di kawasan kejiranan terdekat di sepanjang jajaran yang memerlukan perincian dari segi pelan pengezonan di kawasan-kawasan yang berkenaan.
Agak dikesali sejak beberapa dekad ini, Pulau Pinang masih belum mempunyai Pelan Tempatan bagi bahagian pulau yang sewajarnya untuk mengawal perancangan secara terperinci dan pengezonan, dan apa yang Kerajaan Negeri Pulau Pulau dan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) telah lakukan setakat ini, adalah untuk meluluskan pelaksanaan merancang tanpa akauntabiliti dan ketelusan yang betul.
Malah, dalam kes Sunrise Condominium lawan Sunway City, Mahkamah Persekutuan tahun lepas pada Januari 2023 telah menegur pihak berkuasa dan berkata seperti beiikut – “… tiada pelan tempatan pernah dirangka oleh pihak berkuasa tempatan walaupun Rancangan Struktur Pulau Pinang 2020 telah diwartakan pada Jun 2007 dan peruntukan nyata seksyen 12 APBD (Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976) yang menjangkakan kerja ke atas pelan tempatan perlu dimulakan sebelum atau tidak lama selepas Rancangan Struktur Pulau Pinang berkuat kuasa.”
Seperti yang dinyatakan oleh Hakim Mahkamah Persekutuan, “Rancangan pembangunan adalah berbentuk pelan struktur dan seterusnya daripada pelan struktur, pelan tempatan. Pelan tempatan memperincikan bagaimana pelan struktur itu akan dilaksanakan di setiap kawasan dan zon.”
Mahkamah Persekutuan juga menegaskan bahawa “Satu lagi aspek asas APBD ialah kemasukan elemen penyertaan awam dalam proses perancangan tanah. Elemen ini merupakan bahagian penting dalam proses demokrasi yang membolehkan orang ramai memerlukan akauntabiliti berhubung dengan pembangunan di dalam dan sekitar tempat tinggal mereka… yang memerlukan penyertaan awam dalam merangka pelan struktur dan pelan tempatan.”
Oleh sebab itu, tanpa Pelan Tempatan, yang memerlukan ketelusan dan penyertaan demokratik orang ramai dalam perancangan terperinci, Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan MBPP akan bertindak tanpa sebarang akauntabiliti sama sekali, dan ini tidak selaras dengan proses perancangan seperti yang dibayangkan oleh APBD.
SAM menggesa pihak berkuasa Negeri Pulau Pinang untuk mematuhi undang-undang dan menghentikan membuat keputusan berhubung projek-projek ini sehingga Pelan Tempatan yang sewajarnya disediakan, supaya perancangan pembangunan dilakukan dengan betul dan dengan akauntabiliti dan ketelusan yang sewajarnya.
Meenakshi Raman
Presiden
Sahabat Alam Malaysia (SAM)
Siaran Akhbar, 2 April 2024