Umumkan nasihat AGC bahawa peruntukan Generasi Penamat (GEG) adalah tidak berperlembagaan

Menteri Kesihatan menyatakan di Parlimen Rabu lalu bahawa komponen GEG Rang Undang-undang Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2024 (Rang Undang-Undang Tembakau) digugurkan atas nasihat Jabatan Peguam Negara (AGC) dan bukannya hasil daripada pemain industri tembakau yang melobi Ahli Parlimen (MP) di Parlimen

Nasihat AGC hanya didedahkan pada hari Rang Undang-undang itu diluluskan, yang mewajarkan pengecualian GEG. Kononnya, AGC berpandangan bahawa GEG melanggar Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan sebagai diskriminasi. Mengapa ia bersifat diskriminasi?

Orang ramai tidak mempunyai akses kepada nasihat AGC untuk memahami alasan yang berasaskannya. Oleh sebab itu, demi kepentingan tadbir urus yang baik dan ketelusan, kami menggesa AGC untuk mengumumkan nasihat itu, yang bukannya rahsia negara, untuk menghilangkan tanggapan orang ramai bahawa Parlimen kita telah dimanipulasi oleh lobi Tembakau.

Rang undang-undang itu diteliti oleh AGC sebelum ia dibentangkan di Parlimen untuk memastikan ia mematuhi Perlembagaan Persekutuan kita. Oleh sebab itu, bagaimana sejurus sebelum rang undang-undang itu diluluskan, ia mengeluarkan nasihat bahawa GEG tidak berperlembagaan?

Pertama sekali, Rang undang-undang itu tidak sepatutnya dibentangkan di Parlimen jika ia melanggar Perlembagaan. Orang ramai perlukan penjelasan daripada AGC atas kemungkinan ternampaknya kelalaian tugasnya.

Perlu diingat bahawa Rang Undang-undang Tembakau yang sama telah diteliti oleh Jawatankuasa Khas Parlimen dari Parlimen ke-14 sebelum ini dan diluluskan dengan beberapa pindaan tetapi mengekalkan komponen GEG. Kenapa AGC tidak campur tangan dan menasihati Parlimen bahawa peruntukan GEG adalah tidak berperlembagaan?

Objektif peruntukan GEG adalah untuk membebaskan secara beransur-ansur rakyat kita daripada menghisap tembakau dan ketagihan produk vape yang mempunyai kesan kesihatan negatif yang serius, dan kos ekonomi kepada keluarga dan kerajaan. Ia adalah untuk menghapuskan kematian yang boleh dicegah daripada merokok dan vape.

Tiga penyakit utama yang berkaitan dengan merokok ialah kanser paru-paru, penyakit jantung dan penyakit paru-paru obstruktif kronik. Telah dilaporkan bahawa kerajaan membelanjakan RM6.2 bilion untuk merawat tiga penyakit utama berkaitan merokok pada 2020 iaitu dua kali ganda daripada hasil RM3 bilion yang dijana daripada jualan tembakau.

Perkara 8 Perlembagaan kita bertujuan untuk menghapuskan cara sewenang-wenangnya dalam undang-undang yang digubal. Komponen GEG bukanlah sewenang-wenangnya tetapi untuk meneruskan hak untuk hidup seperti yang termaktub dalam Perkara 5. Tujuannya adalah untuk menyelesaikan masalah, ketagihan nikotin, di peringkat awal. Merokok tembakau adalah ketagihan yang diperoleh selama bertahun-tahun dan oleh sebab itu rang undang-undang ini bertujuan untuk menghentikannya dengan menyasarkan generasi muda. Secara progresif, dalam beberapa tahun, penamat tembakau boleh dicapai. Oleh sebab itu, ia adalah langkah dasar yang rasional, dan bukan sewenang-wenangnya.

Dakwaan Menteri bahawa “ia tiada kaitan dengan melobi daripada pemain industri” tidak boleh diterima kerana ia bertentangan dengan bukti. Pemain industri telah melobi Ahli Parlimen di premis Parlimen kita, seperti yang diakui oleh timbalannya, untuk mengeluarkan komponen GEG daripada Rang Undang-undang itu. Ini bertentangan dengan Konvensyen Rangka Kerja WHO mengenai Kawalan Tembakau (FCTC), yang mana Malaysia adalah penandatangannya.

Perkara 5.3 FCTC menyatakan dengan jelas: “Dalam menetapkan dan melaksanakan dasar kesihatan awam mereka berkenaan dengan kawalan tembakau, Pihak hendaklah bertindak untuk melindungi dasar ini daripada kepentingan komersial dan kepentingan lain industri tembakau mengikut undang-undang negara.”

Dengan menghapuskan peruntukan GEG, kerajaan tidak akan dapat mencapai sasaran 15% untuk mengurangkan penggunaan tembakau bagi 2016-2025 yang ditetapkan oleh Pelan Strategik Kebangsaan untuk Penyakit Tidak Berjangkit kita. Kematian berkaitan penggunaan tembakau akan meningkat.

Kami sekali lagi mengulangi gesaan kami kepada kerajaan untuk mengambil tindakan untuk meminda Akta Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2024 bagi memasukkan peruntukan GEG dan untuk menubuhkan RCI untuk menyiasat sama ada dakwaan bahawa Lobi Tembakau mempunyai pengaruh yang tidak wajar terhadap Ahli Parlimen dan agensi kerajaan lain yang menyebabkan pengecualian komponen GEG daripada Akta itu.

Mengulas mengenai kelulusan Rang Undang-undang Tembakau dengan GEG dikecualikan di Parlimen tahun lepas, bekas Timbalan Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Prof. Dr. Lokman Hakim Sulaiman mengulas bahawa ia adalah “tanda hitam dalam sejarah pembangunan dasar kesihatan awam di Malaysia. Amat malang bagi rakyat Malaysia apabila dasar kesihatan awam dipengaruhi oleh perniagaan berbanding bukti saintifik bagi kesihatan.”

Kita mesti melindungi integriti Parlimen kita supaya kepentingan industri yang sempit tidak dapat mempengaruhi Ahli Parlimen, dengan wang mereka, untuk menggubal undang-undang yang untuk keuntungan mereka dan bukan untuk kepentingan rakyat, sepertimana yang berlaku di Amerika Syarikat dengan lobi senjata, industri pertahanan dan Gergasi Minyaknya mempengaruhi undang-undang yang digubal oleh Congress.

 

 

Mohideen Abdul Kader
Presiden
Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP)

Siaran Akhbar, 25 Mac 2024