Akhbar yang Memberi Kembali kepada Bumi

Tumbuhan bercambah daripada “Akhbar Hijau”. Gambar: Ono Yoshinaka (melalui One Earth)

Apa yang anda lakukan dengan akhbar apabila selesai membacanya? Masukkan ke dalam tong kitar semula? Simpan untuk kertas pembungkus? Sebuah syarikat penerbitan Jepun mahu anda untuk dapat menanam herba dengannya!  “Akhbar Hijau” telah dicipta oleh penerbit harian Jepun yang terkenal, The Mainichi Shimbunsha.

Diterbitkan untuk “Hari Hijau” pada 4 Mei 2016, edisi khas itu yang didedikasikan untuk berita alam sekitar telah dicetak pada kertas 100% terbiodegradasi dengan dakwat berasaskan tumbuhan, dan dibenamkan dengan benih yang apabila ditanam, akan tumbuh menjadi bunga untuk menarik rama-rama dan pendebunga lain, atau herba untuk dimakan. Penerbit mengarahkan orang ramai untuk mengoyakkan akhbar yang dibuang itu kepada potongan kecil, menanam potongan yang dicarikan di dalam tanah, dan kemudian menyiram bekas itu seperti mana-mana tanaman.

Konsep ini dicipta oleh Dentsu Inc, salah satu agensi pengiklanan terbesar di Jepun, yang bekerja dengan The Mainichi.

Kelestarian alam sekitar ialah nilai teras bagi penerbit. Malah, misinya menyatakan, “The Mainichi tidak mengambil tindakan hanya melalui maklumat, tetapi juga dengan menyelesaikan isu global.”

Pendirian “Akhbar Hijau”. Gambar: Ono Yoshinaka (melalui One Earth)

Inisiatif ini juga termasuk komponen pendidikan dan acara. Penerbit memberikan pengajaran mengenai isu alam sekitar ke sekolah di seluruh Jepun, menggunakan “Akhbar Hijau” sebagai alat pembelajaran utama. Ia juga mengadakan acara awam yang menunjukkan bagaimana menanam kertas itu dan mengadakan perbincangan dan pelajaran mengenai kitar semula dan kemampanan.

Inisiatif akhbar yang boleh ditanam ini mencecah 4.6 juta orang dan menjana lebih $700,000 bagi penerbit serta lebih 80 juta yen nilai akhbar yang melangkaui bukan akhbar sahaja, malah menyebabkan sensasi dan banyak inspirasi di Internet. Dengan lebih 4 juta naskhah yang diedarkan setiap hari di seluruh negara, inisiatif itu menekankan keupayaan industri akhbar untuk mencapai sebahagian besar orang awam, dan mempengaruhi perhatian terhadap isu alam sekitar.

Inisiatif lain juga telah berkembang di tempat lain di dunia termasuk India, sementara beberapa syarikat di Amerika Syarikat telah mula mengeluarkan kertas boleh ditanam bagi pelbagai tujuan: kad nota, alat tulis, kertas pembalut, dan sebagainya.

95 juta pokok digunakan untuk surat khabar setiap tahun. Sementara itu, Internet telah memberi kesan secara mendadak kepada bagaimana orang ramai menggunakan berita, dan bilangan pembaca cetakan telah menurun dengan cepat. Merangka semula dan mencipta semula kesan alam sekitar industri akhbar boleh menjadi perubahan bukan sahaja untuk alam sekitar itu sendiri, tetapi juga untuk industri penerbitan.

Sumber: One Earth (13 November 2023)

Grafik: Knowledge Junction