
Sejak kebelakangan ini terdapat perbahasan baharu mengenai bayaran RM1 bagi pengeluaran ATM antara bank di Malaysia.
Sementara sesetengah pihak berpendapat bahawa ini adalah caj yang diperlukan untuk menyelenggara infrastruktur, yang lain melihatnya sebagai bayaran yang sudah lapuk dan membebankan dalam ekonomi digital hari ini.
Oleh itu, adalah tepat pada masanya untuk menyemak semula dasar ini dengan mempersoalkan sama ada mengenakan bayaran itu sejajar dengan keperluan rakyat dan prinsip keadilan dalam perkhidmatan kewangan.
Isu yang paling ketara dengan yuran RM1 ini ialah kesannya yang tidak seimbang kepada golongan berpendapatan rendah dan kawasan luar bandar. Bagi kebanyakan rakyat Malaysia, terutamanya mereka yang tinggal jauh dari pusat bandar, mengakses ATM dari bank mereka sendiri merupakan satu cabaran logistik.
Ini bermakna mereka sering tiada pilihan selain menggunakan ATM antara bank, sekali gus menanggung kos tambahan bagi akses kewangan asas. Dalam negara yang berusaha bagi rangkuman kewangan, bayaran sedemikian kelihatan tidak produktif.
Tambahan lagi, bank-bank Malaysia jauh daripada bergelut dari segi kewangan. Malah, sektor perbankan telah mencatatkan keuntungan yang memberangsangkan dalam suku tahun kebelakangan ini. Contohnya, Maybank menyaksikan keuntungan bersihnya [meningkat kepada RM2.54 bilion pada suku ketiga 2024 daripada RM2.36 bilion dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya.
Begitu juga, keuntungan bersih Public Bank bagi sembilan bulan pertama 2024 mencecah RM1.91 bilion. Angka-angka ini menunjukkan bahawa bank berada dalam kedudukan kewangan yang kukuh untuk menyerap yuran bagi pengeluaran ATM antara bank.
Dalam erti kata lain, ini menyukarkan untuk mewajarkan kenapa pengguna perlu terus menanggung yuran yang kecil tetapi terkumpul ini.
Apabila kita melihat ke luar negara, terdapat contoh amalan perbankan yang lebih progresif. Pada 2017, bank terbesar di Australia, termasuk Commonwealth Bank dan Westpac, memansuhkan yuran ATM antara bank.
Keputusan mereka adalah berdasarkan mengakui ketidakadilan bayaran dan bertindak balas kepada tekanan orang ramai. Jika ekonomi yang serupa boleh membuat langkah sedemikian, mengapa Malaysia tidak boleh mengikutinya?
Yuran RM1 juga menimbulkan persoalan mengenai ketelusan. Bank masih belum menjelaskan dengan jelas mengenai yuran itu, terutamanya apabila rangkaian antara bank telah menjadi lebih cekap selama ini disebabkan oleh kemajuan teknologi.
Adakah yuran ini masih wajar dalam era ketika banyak transaksi kewangan hanya memerlukan kos yang kecil daripada ringgit untuk diproses?
Selain itu, mengekalkan yuran ini juga bercanggah dengan usaha untuk mendorong Malaysia ke arah ekonomi yang lebih digital dan tanpa tunai.
Walaupun kerajaan dan institusi kewangan telah mempromosikan e-dompet dan perbankan dalam talian, bayaran seperti ini menggalakkan orang ramai untuk mengeluarkan jumlah tunai yang lebih besar dengan lebih jarang, justeru itu, mengukuhkan lagi pergantungan pada mata wang fizikal.
Ini melemahkan dorongan yang lebih luas untuk penggunaan digital. Pada terasnya, isu ini adalah mengenai keadilan dan akauntabiliti. Bank tidak seharusnya mendapat keuntungan daripada yuran yang memberi kesan terutamanya kepada mereka yang mempunyai fleksibiliti kewangan yang paling sedikit.
Sebaliknya, mereka perlu memberikan tumpuan kepada mengembangkan infrastruktur ATM, meningkatkan perkhidmatan perbankan digital dan meneroka cara untuk mengurangkan kos bagi pengguna. Rangkuman kewangan adalah lebih daripada sekadar akses; ia mengenai menjadikan akses itu berpatutan dan saksama.
Memansuhkan yuran RM1 bukan sahaja akan meringankan beban rakyat Malaysia setiap hari tetapi juga menunjukkan bahawa sektor perbankan mengutamakan keperluan pelanggannya daripada keuntungan jangka pendek. Ini adalah langkah kecil tetapi penting ke arah membina sistem kewangan yang lebih adil untuk semua.
Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Mohideen Abdul Kader menekankan ketidakadilan yuran pengeluaran ATM RM1 antara bank dengan menyatakan bahawa ia memberi kesan tidak seimbang kepada mereka yang membuat pengeluaran lebih kecil, merujuk kepada bagaimana yuran itu membebankan kumpulan B40 dan M40 yang bergelut dengan kos sara hidup yang tinggi.
“Seseorang yang mengeluarkan RM10 terpaksa membayar 10% daripada jumlah itu sebagai yuran, manakala mereka yang mengeluarkan RM1,000 hanya membayar 0.1%.” Bagaimana ini adil?
Sumber: Focus Malaysia (14 Januari 2025)