Makanan Ultra Proses Dipromosikan Secara Agresif kepada Kanak-kanak

Gambar: Nutrition Insight

Satu kajian baharu Australia mendapati penggerak utama diet tidak sihat dalam kalangan kanak-kanak hari ini ialah makanan dan minuman yang tidak sihat sentiasa ada dan dipasarkan secara agresif.

Pengeluar menyasarkan kanak-kanak dengan teknik pemasaran pada pembungkusan makanan yang tidak sihat. Terdapat penggunaan teknik promosi yang meluas dan tidak terkawal, seperti watak kartun, yang secara langsung menarik minat kanak-kanak, para penyelidik memberi amaran.

Kajian itu menganalisis bungkusan kira-kira 8,000 makanan dan minuman termasuk biskut, gula-gula, bijirin sarapan pagi, minuman tanpa alkohol, tenusu, makanan ringan dan makanan untuk bayi dan kanak-kanak kecil dan mendapati bahawa 11.3% daripadanya menampilkan promosi dalam pek ditujukan kepada kanak-kanak. Kira-kira 81% daripada pemasaran ditujukan kepada kanak-kanak adalah pada produk ultra proses.

Kanak-kanak rentan kepada pemasaran makanan

Terdapat bukti kukuh pemasaran makanan berkesan. Apabila kanak-kanak didedahkan kepada pemasaran makanan, seperti dalam iklan di media sosial atau di TV, ia meningkatkan kesedaran jenama, menghasilkan sikap jenama yang positif dan membawa kepada peningkatan pembelian dan penggunaan produk yang dipasarkan.

Malah kanak-kanak yang sangat kecil terjejas. Contohnya, terdapat bukti kanak-kanak seawal 18 bulan boleh mengenali label korporat, pada usia 20 bulan boleh mengaitkan barangan dengan nama jenama, pada usia 2 tahun boleh membuat pilihan pengguna, dan pada usia 2 hingga 3 tahun boleh melukis logo jenama.

Cara pembungkusan makanan direka bentuk juga boleh mempunyai pengaruh penting pada perkara yang dibeli dan dimakan oleh orang ramai.

Penggunaan teknik seperti watak kartun dan filem, hadiah, permainan dan peraduan pada pek produk menunjukkan untuk menggalakkan kanak-kanak menganggap produk ini sebagai sedap, lebih menyeronokkan dan lebih sesuai untuk mereka.

Kerentanan kanak-kanak terhadap pemasaran makanan ini menyebabkan ibu bapa terpaksa menyesuaikan diri dengan keinginan dan permintaan yang bersaingan. Konsep “kuasa mendesak” mengakui kuasa yang ada pada kanak-kanak dalam mempengaruhi keputusan pembelian.

Bagaimana sesetengah negara menguruskan masalah ini

Untuk melindungi kesihatan kanak-kanak, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan kerajaan melaksanakan dasar untuk menyekat pendedahan kanak-kanak kepada pemasaran makanan dan minuman yang tidak sihat merentasi pelbagai media.

Selaras dengan cadangan itu, beberapa negara mempunyai peraturan yang melarang promosi yang ditujukan kepada kanak-kanak pada pembungkusan makanan.

Contohnya, di Chile dan Mexico, perundangan melarang penggunaan promosi yang ditujukan kepada kanak-kanak pada pembungkusan produk yang mengandungi ramuan seperti gula dan garam yang tinggi. Larangan ini adalah sebahagian daripada usaha yang lebih meluas untuk menangani diet tidak sihat.

– Petikan daripada artikel, “Promotional techniques on junk food packaging are a problem for children’s health – Australia could do better”, The Conversation (14 November 2023)