Memastikan Akses yang Adil: Beralih daripada Subsidi Bahan Api Menyeluruh Kepada Subsidi Bersasar di Malaysia

Gambar: NSTP

Sistem subsidi bahan api menyeluruh Malaysia, walaupun dirancang untuk memberikan manfaat untuk semua, ia mempunyai kesan dan ketidakcekapan yang tidak diingini. Sistem ini, contohnyasubsidi bagi petrol RON95 dan diesel, memanjangkan manfaatnya tanpa mengira mana-mana pihak termasuk kepada entiti asing dan isi rumah berpendapatan tinggi, sementara memudahkan lagi aktiviti seperti penyeludupan. Isu-isu ini menggariskan keperluan mendesak bagi pendekatan subsidi bersasar untuk memastikan sumber disalurkan kepada mereka yang benar-benar memerlukannya.

Di bawah skim subsidi menyeluruh, setiap penerima tanpa mengira pendapatan atau latar belakang, menerima jumlah subsidi yang sama. Pendekatan ini, seperti yang dilihat dengan petrol RON95dan diesel, memberikan akses kepada semua termasuk kenderaan asing dan operasi penyeludupan. Meskipunusaha untuk mengekang pembelian bahan api bersubsidi oleh pihak asing, penguatkuasaannya masih lemah, dengan kerajaan hanya bergantung terutamanya pada peringatan kepada stesen minyak untuk menyekat penjualannya. Kekurangan pengawasan yang berkesan ini mengakibatkan salah urus sumber yang ketara, dengan kerugian berjuta-juta Ringgit setiap tahun akibat penyeludupan bahan api.

Isi rumah berpendapatan tinggi, terutamanya kumpulan pendapatan 15% Tertinggi (T15), juga mendapat manfaat yang tidak seimbang daripada subsidi ini disebabkan pemilikan kenderaan mereka yang lebih besar dengan penggunaan bahan api yang lebih tinggi. Nampaknyamunasabah bagi isi rumah yang mampu menjalani gaya hidup yang lebih mewah untuk membayar penuh harga tanpa subsidi bagi bahan api, dan dengan demikian memastikan subsidi hanya untuk menyokong mereka yang benar-benar memerlukan. Yang penting, ini tidak akan melibatkan mengenakan cukai tambahan ke atas kumpulan T15 tetapi sekadar menghentikan subsidi bagi penggunaan bahan api mereka.

Menurut pengumuman baru-baru ini, penyasaran subsidi diesel kerajaan pada Jun 2024 dijangka menjimatkan kira-kira RM7.5 bilion setahun. Penjimatan itu boleh disalurkan semula untuk menyokong kumpulan pendapatan B40, meningkatkan infrastruktur awam dan menambah baik sistem pengangkutan awam. Subsidi bersasar juga boleh mengurangkan ketirisan dan memastikan wang pembayar cukai Malaysia tidak dikorbankan untuk memberi manfaat kepada orang lain di negara jiran melalui penyeludupan atau penggunaan kenderaan asing.

Sektor pengangkutan di Malaysia merupakan penyumbang besar kepada pelepasan gas rumah hijau (GHG), menyumbang kira-kira 25% hingga 30% daripada jumlah pelepasan negara, menimbulkan masalah yang besar. Dilaporkan bahawa penggunaan pengangkutan persendirian yang tinggi telah menyebabkan pelepasan karbon dioksida per kapita yang tidak seimbang iaitu 7.27 tan, dua kali ganda daripada Thailand dan lebih tinggi daripada 6.59 tan di China. Oleh itu, kerajaan perlu mempertimbangkan secara serius untuk menambah baik sistem pengangkutan awam di seluruh negara dengan penjimatan daripada pelaksanaan subsidi yang disasarkan.

Melaksanakan sistem subsidi bersasar juga mempunyai kerumitannya. Pertimbangan utama termasuklahbagaimana cara untuk menilai secara saksama kelayakan untuk subsidi, terutamanya bagi isi rumah yang mempunyai pelbagai keperluan, seperti mereka yang mempunyai pelbagai kenderaan atau keperluan perjalanan berkaitan kerja. Ia juga melibatkan menangani senario seperti isi rumah dengan beberapa motosikal tetapi tiada kereta atau mereka yang mempunyai kedua-dua kereta dan motosikal. Cabaran lain ialah menentukan sama ada subsidi perlu diagihkan sebagai pemindahan tunai atau melalui mod pembayaran tanpa sentuh. Tambahan pula, menghubungkan pangkalan data merentasi pelbagai jabatan dan agensi kerajaan adalah penting untuk mewujudkan sistem yang komprehensif dan berpusat untuk pentadbiran yang berkesan.

Menurut pakar ekonomi Profesor Emeritus Dr Barjoyai Bardai, hanya kira-kira 3% daripada penduduk, atau kira-kira satu juta rakyat Malaysia, termasuk dalam kategori T15. Sistem subsidi bersasar mungkin memerlukan kumpulan ini membayar harga tanpa subsidi, mencerminkan penggunaan bahan api yang lebih tinggi dan keupayaan mereka untuk membayar pada kadar pasaran. Pendekatan ini akan memastikan subsidi dikhaskan untuk kumpulan berpendapatan rendah tanpa mengenakan beban yang tidak wajar kepada isi rumah yang lebih kaya.

Sistem subsidi bersasar bagi petrol RON95 dan diesel adalah penting untuk mengurangkan penyalahgunaan dan memastikan sumber ini memberi manfaat kepada mereka yang benar-benar memerlukan. Dengan menangani cabaran penentuan kelayakan, keperluan isi rumah, dan penyepaduan pangkalan data, kerajaan boleh membangunkan rangka kerja yang lebih adil dan cekap. Sistem sebegini bukan sahaja akan membendung pembaziran sumber tetapi juga membolehkan penjimatan yang ketara disalurkan semula ke arah perkhidmatan dan infrastruktur awam, memaksimumkan kesan sosial dan memupuk ekuiti yang lebih besar dalam pengagihan subsidi.

 

 

Mohideen Abdul Kader
Presiden
Persatuan Pengguna-Pengguna Pulau Pinang

Surat Kepada Pengarang, 25 Januari 2024