Salah sebuah kedai serbaneka di Jepun menggunakan bauan yang terbukti mendorong rasa takut di jabatan aduan mereka. Ditakut-takutkan melalui bauan, pelanggan yang marah cenderung untuk menerima penjelasan pegawai aduan dan meninggalkan kedai tanpa mendapat gantirugi!
Pemasar membelanjakan berjuta dolar untuk “AROMACOLOGY”, kajian bagaimana bauan memberi kesan kepada tingkah laku. Hasilnya, sesetengah tempat membeli-belah kini menggunakan bauan potpouri untuk mendorong pelanggan membelanjakan wang mereka.
Kajian menunjukkan kasino yang sengaja menggunakan bauan baharu, kimia khusus untuk penerima saraf yang berasal daripada ekstrak tumbuhan, bisa serangga, dan hormon haiwan melihat 45% peningkatan dalam penggunaan mesin judi.
Kajian lain menunjukkan bahawa seseorang itu tidak begitu berasa masa berlalu apabila mereka menunggu untuk perkhidmatan dalam persekitaran bauan kimia berbanding jika mereka menunggu di kawasan tidak berbau.
Di Amerika Syarikat, sesetengah rantaian biskut dan kuih-muih mengepam ekzos ketuhar mereka melalui lubang angin ke pintu masuk kedai mereka. Beberapa kajian membuktikan bahawa jualan biskut meningkat secara langsung kepada kemampuan pengguna untuk menghidu bau lokasi kedai biskut dari jauh.
Di Amerika Syarikat, sesetengah pengedar kereta menggunakan bauan “kereta baharu” di bahagian dalaman kereta baharu dan terpakai!
Persekitaran dalaman di atas dicipta untuk memanipulasi pelanggan yang keliru. Ia bermaksud untuk menghilangkan perasaan marah dan mendorong anda supaya berubah daripada pelanggan dengan produk khusus dalam minda kepada pembelian tanpa berfikir yang tidak diarahkan.