SJK (T) Subramaniya Barathee, Pulau Pinang komited dalam meneruskan perjalanan sekolah hijau ke arah kelestarian alam sekitar walaupun terdapat beberapa halangan yang dihadapi sepanjang perjalanan itu. Disebabkan faktor yang tidak dapat dielakkan, pengurangan kos masih belum dapat dilihat dalam bil elektrik sekolah, tetapi ini tidak menghalang pelajar dan guru di sini daripada meneruskan rutin harian mereka untuk menjimatkan tenaga.
Kepada para pendidik, perubahan tingkah laku positif dan faedah pendidikan daripada kesedaran yang dibangkitkan dalam inisiatif penjimatan tenaga sekolah adalah bernilai setiap minit usaha mereka ke arah mewujudkan persekitaran sekolah yang mampan.
Langkah penjimatan tenaga yang dilaksanakan di sekolah juga memberi kesan kepada komuniti yang lebih besar, dengan guru dan pelajar mempraktikkan semua yang mereka pelajari mengenai penjimatan tenaga di sekolah, serta di rumah mereka sendiri.
“Kami mematikan elektrik selama 1 jam pada hari Earth Hour – GURU Chitradevi Govendasamy
Saya mengetuai aktiviti hijau di sekolah sejak lapan tahun yang lalu. Pelajar di sekolah kami sudah biasa dengan konsep penjimatan tenaga sebelum CAP menghubungi kami mengenai perkara ini. Walaupun tidak kerap, kami menyampaikan kesedaran penjimatan tenaga melalui aktiviti sekolah hijau kami. Kemudian, dengan penglibatan CAP, kami mempelbagaikan aktiviti kami agar lebih berkesan.
Seramai 24 pelajar dipilih sebagai Pengawas Tenaga untuk membimbing pelajar lain mempelajari kaedah penjimatan tenaga dan memahami kepentingan aktiviti mereka dalam menangani perubahan iklim. Lencana yang diberikan kepada mereka berfungsi sebagai peringatan berterusan untuk melaksanakan tugas mereka tanpa gagal. Perkara pertama yang kami tekankan di sekolah ialah apabila pelajar tiada, peralatan elektrik mestilah dimatikan serta-merta, yang merupakan cara paling mudah dan praktikal untuk menjimatkan tenaga elektrik. Aktiviti ini membantu mengurangkan perbelanjaan elektrik. Hal ini juga menjadikan pelajar lebih sedar mengenai persekitaran mereka, dan adalah menjadi harapan kami agar kepekaan yang sama akan disalurkan kepada perkara penting lain dalam kehidupan seharian mereka.
Walaupun SJK (T) Subramaniya Barathee mengambil semua langkah untuk mengurangkan penggunaan elektrik, dengan kerja-kerja pembinaan yang berterusan untuk menaik taraf bangunan sekolah, tidak ada pengurangan bil elektrik memandangkan bekalan tenaga untuk kerja-kerja pembinaan diperoleh daripada sekolah. Untuk menjaga harta benda sekolah semasa kerja pembinaan, kami memasang beberapa lampu sorot, yang juga menggunakan sejumlah besar elektrik. Ini adalah beberapa situasi yang tidak dapat dielakkan kerana aktiviti kami tidak dapat menunjukkan hasil sebenar untuk jumlah usaha yang dilakukan oleh pelajar.
Sempena sambutan Earth Hour pada 22 Mac, kami menggalakkan pelajar menutup bekalan elektrik selama sejam iaitu dari jam 8.00 hingga 9.00 malam. Para pelajar mematuhi dan mengamati Earth Hour di rumah. Ibu bapa mereka gembira kerana anak-anak berpeluang mempelajari nilai-nilai murni.
Saya juga mengambil peluang ini untuk melibatkan ahli keluarga saya dengan cadangan tidak menggunakan tenaga elektrik selama satu jam pada Earth Hour. Pada mulanya, mereka menentang, mengatakan ia sia-sia, kerana mereka terpaksa melepaskan tugas penting dan siri TV kegemaran mereka. Saya meyakinkan mereka untuk mengambil bahagian dengan menerangkan bagaimana usaha mudah mereka boleh membantu mengurangkan kesan perubahan iklim dan menjadikan bumi lebih sesuai untuk didiami. Satu jam kami duduk bersama dengan cahaya lilin, berbual dari hati ke hati dan memikirkan isu alam sekitar yang lebih serius yang menjejaskan kehidupan kami. Pada penghujung satu jam, kakak saya berkata rumah kami dengan lampu pemancar haba dan alat elektrik lain yang dimatikan menjadikannya lebih sejuk.
Saya mengamalkan apa yang saya sampaikan kepada pelajar saya. Ini ialah misi yang berterusan untuk setiap guru dan setiap sekolah. Nilai sebegini perlu diterapkan dalam diri semua pelajar jika kita ingin mencipta kesan yang lebih besar.
“Semua orang di sekolah kini berhati-hati untuk mengurangkan penggunaan tenaga”– PELAJAR Darjah 6 Pavaleny a/p Arimamani
Apabila guru saya memperkenalkan idea penjimatan elektrik, saya mula berfikir bagaimana untuk mengurangkan penggunaan elektrik. Peralatan yang paling banyak saya gunakan di sekolah ialah komputer, panel pintar dan projektor. Peralatan elektrik yang saya gunakan di rumah ialah TV, tablet, telefon dan komputer riba.
Selepas mempelajari mengenai penjimatan elektrik, saya menutup lampu dan kipas apabila tidak menggunakannya dan membuka tingkap untuk mendapatkan udara semula jadi. Saya juga mencabut palam yang tidak kerap digunakan selepas mengetahui bahawa ia tetap menggunakan sedikit tenaga elektrik.
Saya berasa gembira dengan tahap kerjasama tinggi yang tidak disangka-sangka diterima daripada pelajar lain apabila kami, Pengawas Tenaga melaksanakan peraturan untuk menjimatkan tenaga elektrik. Rakan sedarjah saya membantu saya dalam memeriksa sama ada lampu dan kipas dimatikan di dalam bilik darjah.
Sebelum melaksanakan projek itu, mereka tidak begitu berhati-hati, tetapi sekarang saya dapat melihat bahawa mereka telah berubah menjadi lebih berhemah. Ibu bapa saya gembira kerana saya mula menjimatkan tenaga elektrik.
“Pokok dan tanaman mengurangkan keperluan untuk penyaman udara” – PELAJAR Darjah 6 Shawindran a/l Nauk Karasu
Saya berkongsi semua panduan penjimatan tenaga yang telah saya pelajari di sekolah dengan ahli keluarga, termasuk datuk saya. Dengan input berguna saya, kami mengambil langkah untuk mengurangkan penggunaan elektrik. Datuk saya suka berkebun. Dia menanam banyak pokok dan tanaman di sekeliling rumah. Rumah saya secara semula jadi menjadi sejuk dan kami menerima oksigen yang mencukupi daripada pokok-pokok di sekeliling. Pokok-pokok ini mengurangkan keperluan untuk penyaman udara bagi keluarga kami. Sebelum saya ke sekolah, saya menikmati udara pagi yang segar.