Aktiviti penjimatan tenaga bagi pelajar Penang Suya Meiyarivagam (PSM)

Seorang guru menerangkan mekanisme perubahan iklim kepada pelajar.

PSM ditubuhkan untuk menerapkan nilai moral dan kerohanian, tanggungjawab sosial dan pembangunan holistik dalam kalangan kanak-kanak, belia dan masyarakat melalui pendidikan lestari. Kanak-kanak bertemu setiap minggu untuk mempelajari terutamanya nilai moral dan kemahiran hidup.

Memandangkan inisiatif penjimatan tenaga yang dicadangkan oleh Persatuan Pengguna-Pengguna Pulau Pinang (CAP) adalah selaras dengan objektif organisasi, PSM menunjukkan minat yang mendalam untuk menjalankan program penjimatan tenaga untuk pelajarnya. Aktiviti penjimatan tenaga telah dijalankan selama enam minggu berturut-turut di setiap peringkat. Tahap 2 terdiri daripada 32 orang pelajar berumur 8 dan 9 tahun. Tahap 3 terdiri daripada 45 orang pelajar berumur 10 dan 11 tahun. Tahap 3 terdiri daripada 38 kanak-kanak berumur 12 tahun ke atas.  Kanak-kanak bertemu setiap hari Ahad selama enam minggu, dan aktiviti berikut dijalankan untuk setiap minggu.

Pelajar diajar supaya menutup lampu dan peralatan elektrik apabila tidak menggunakannya.

Minggu Pertama

Sebelum memulakan aktiviti penjimatan tenaga, guru telah menyediakan 20 soalan mudah untuk mengukur tahap pengetahuan dan kefahaman pelajar tentang elektrik dan penjimatan tenaga. Contoh soalan adalah seperti berikut: “Adakah anda tahu bahawa anda perlu membayar bil elektrik?” “Berapakah bil elektrik bulanan rumah anda?” dan sebagainya. Daripada tinjauan itu, didapati hampir 50% kanak-kanak tidak sedar bahawa kita perlu membayar untuk menggunakan elektrik. Selepas mengumpul maklumat daripada pelajar dan menganalisis maklum balas mereka, guru merancang aktiviti yang sewajarnya.

Seorang guru dan pelajarnya berikrar untuk menjimatkan tenaga.

Ikrar untuk menjimatkan tenaga telah dicetak dan diedarkan kepada pelajar. Mereka diminta membaca ikrar dengan kuat. Tujuan ikrar diterangkan kepada pelajar. Kemudian, mereka harus membawa pulang ikrar untuk ibu bapa mereka melakukan perkara yang sama. Kedua-dua ibu bapa dan anak-anak menandatangani ikrar untuk bersetuju untuk menjimatkan tenaga dan mengikuti rancangan dan aktiviti yang dicadangkan. Ikrar itu ditampal ke dalam buku kerja pelajar.

Minggu Kedua

Pada minggu pertama, guru mengedarkan lembaran kerja untuk setiap murid. Dalam lembaran kerja, terdapat senarai peralatan elektrik yang mana pelajar perlu mengenal pasti jenis dan bilangan peralatan elektrik yang digunakan di rumah mereka. Pelajar mengumpul semua maklumat yang diperlukan. Mereka berkongsi jenis peralatan elektrik yang digunakan, kuantiti dan kekerapan ia digunakan. Guru menerangkan tenaga keupayaan, tenaga kinetik dan pelbagai tenaga lain yang mengawal kehidupan kita.

Pelajar berbincang mengenai panduan yang mereka pelajari daripada risalah panduan “Jimat Tenaga” oleh CAP.

Minggu Ketiga

Carta yang menunjukkan purata kilowatt bagi setiap peralatan elektrik telah dikongsikan dengan pelajar dan dibincangkan. Daripada carta itu, pelajar mengira jumlah elektrik yang digunakan oleh peralatan elektrik di rumah mereka dan jumlah perbelanjaan elektrik. Mereka harus pulang ke rumah dan mengira, merujuk kepada jenis peralatan elektrik dan kuantiti di rumah mereka. Pelajaran membaca bil telah dijalankan pada hari yang sama. Guru menjelaskan tentang subsidi yang diberikan kepada pengguna domestik dan jumlah yang diambil oleh TNB daripada pengguna sebagai sumbangan kepada tenaga boleh diperbaharui.

Minggu Keempat

Kanak-kanak membentangkan pengiraan mereka daripada pelajaran sebelumnya. Guru membimbing murid tentang kaedah pengiraan. Pelajar membandingkan pengiraan mereka dengan jumlah dalam bil elektrik untuk melihat sama ada ia selaras. Untuk pengiraan pelajar yang tidak selaras, guru membantu mereka mengenal pasti ralat.

Risalah panduan “Jimat Tenaga” oleh CAP dalam 3 bahasa telah diberikan kepada sekolah sebagai rujukan berguna bagi projek penjimatan tenaga mereka.

Minggu Kelima

Menjelang minggu keempat, pelajar telah memahami penggunaan elektrik dan peranan mereka dalam menentukan kenaikan dan penurunan bil. Minggu terakhir tertumpu kepada mendidik kanak-kanak tentang penggunaan tenaga dan kesannya terhadap perubahan iklim. PowerPoint mengenai penggunaan tenaga, pemanasan global, bahan api fosil, pelepasan gas rumah hijau dan jejak karbon telah disampaikan kepada pelajar. Kanak-kanak juga diajar kaedah selamat mencabut plag peralatan elektrik.

Penjimatan tenaga melindungi alam sekitar bagi generasi akan datang.

Minggu Keenam

Brosur CAP mengenai penjimatan tenaga telah diedarkan kepada pelajar, dan mereka perlu meneliti dan membincangkan perkara penting. Bagi kanak-kanak dalam lingkungan umur 6 hingga 7 tahun, ibu bapa mereka telah dijemput ke kelas untuk menerima brosur penjimatan tenaga bersama anak-anak mereka untuk memberikan komitmen seisi keluarga kepada langkah penjimatan elektrik. Seramai sembilan kanak-kanak berumur 6 dan 7 tahun serta lima ibu bapa hadir pada hari tersebut.  Ibu bapa telah menyerahkan lencana pengawas tenaga kepada anak-anak mereka untuk mengesahkan bahawa mulai sekarang, anak mereka akan menjadi pengawas tenaga di rumah.

Selepas tamat pelajaran, pelajar yang menunjukkan penurunan dalam bil elektrik mereka untuk empat bulan akan datang akan diberi ganjaran.

Secara keseluruhannya, pelajaran penjimatan tenaga untuk pelajar PSM telah memperkasakan mereka untuk mengamalkan penjimatan tenaga dan menjadi agen perubahan dalam masa terdekat.