BAGAIMANA INDUSTRI MAKANAN MEMUTUSKAN APA YANG ANDA MAKAN

8 remaja dijemput ke sebuah restoran di United Kingdom sebagai sebahagian daripada ujikaji sosial yang difilemkan. Selepas duduk, setiap daripada mereka diberikan menu dengan lebih daripada 50 butiran yang berbeza untuk dipilih dan sampul surat bertutup. Kemudian mereka diminta untuk memesan satu butiran daripada menu.

Semua remaja itu memilih perkara yang sama: “ayam celup tiga kali ganda”. Selepas menerima makanan, mereka membuka sampul surat yang tertutup, dan masing-masing mengeluarkan sekeping kertas. Mereka terkejut: Perkataan “ayam celup tiga kali ganda” ditulis di atasnya. Penerbit filem itu telah meramalkan dengan tepat apa yang akan dipesan oleh setiap remaja.

Bagaimana? Dengan menggunakan teknik yang sama yang digunakan syarikat makanan ringan untuk memasarkan produk mereka kepada golongan muda. Remaja tidak tahu bahawa sebelum lawatan mereka, penerbit telah menghebohkan mereka dengan iklan untuk hidangan ayam goreng seperti di papan iklan, dalam teksi dan dalam siaran Instagram yang dibuat oleh pempengaruh.

Walaupun remaja itu berkata mereka tidak perasan iklan itu, adalah jelas bahawa pemasaran telah mempengaruhi dalam membuat keputusan mereka.

Video itu dicipta oleh Bite Back 2030 sebuah badan bukan mengambil untung yang berpangkalan di United Kingdom (UK) untuk menarik perhatian kepada kaedah yang digunakan syarikat makanan ringan untuk menyasarkan golongan muda dengan iklan.

Sumber: New York Times Upfront (4 Januari 2021)

Cerita dan video penuh di sini:
https://upfront.scholastic.com/…/do-junk-food-ads-make…