EKONOMI KITARAN: Melindungi Pengguna daripada Implikasi EPR Mandatori

Malaysia mempunyai isu yang berlarutan mengenai peningkatan jumlah sisa plastik. Peluasan Tanggungjawab Pengeluar (EPR) menjadikan pencemar bertanggungjawab ialah pendekatan dasar utama dalam Rangka Kerja Dasar Ekonomi Kitaran bagi sektor pembuatan yang dilancarkan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (Miti) pada September 2024. Rangka tindakan ekonomi kitaran bagi sektor sisa, menyokong sisa sifar, juga diperkenalkan pada Ogos tahun yang sama.

Dengan kadar kitar semula negara hanya lebih 35% pada 2023, terdapat harapan bahawa sistem EPR akan secara drastik meminimumkan jumlah plastik dan sisa kitar semula lain yang memasuki tapak pelupusan dan persekitarannya.

Berikut adalah ulasan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mengenai perkara itu dalam temu bual oleh The Edge Malaysia baru-baru ini.

Kos EPR Mestilah Tidak Dikenakan Kepada Pengguna, Kata CAP

Dari perspektif pengguna, pelaksanaan EPR boleh menjejaskan harga barangan dan perkhidmatan. Memandangkan EPR mengalihkan beban kewangan pengurusan sisa daripada sektor awam kepada pengeluar, syarikat mungkin memindahkan sebahagian daripada kos ini kepada pengguna.

Ini boleh membawa kepada harga yang lebih tinggi bagi barangan memandangkan kos yang berkaitan untuk mereka bentuk semula produk, pembungkusan mampan, kitar semula dan pematuhan dasar EPR boleh dicerminkan dalam harga produk, kata Mohideen Abdul Kader, Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang.

Walaupun EPR pada masa ini adalah secara sukarela dan kos kitar semula diserap oleh pengilang atau pengeluar, implikasi jangka panjang sistem EPR mandatori mungkin membenarkan kos mengalir kepada pengguna juga.

“Kenaikan harga bagi barangan harian, terutamanya FMCG (barangan pengguna yang bergerak pantas) seperti makanan dan barangan isi rumah, memberi kesan tidak seimbang kepada golongan berpendapatan rendah yang membelanjakan sebahagian besar pendapatan mereka untuk keperluan asas,” katanya.

“Syarikat mungkin mengehadkan pengeluaran barangan margin rendah atau mengurangkan tawaran dalam pasaran sensitif kos, mengehadkan pilihan bagi pengguna berpendapatan rendah. Kami bimbang cukai atau yuran yang berkaitan dengan EPR, seperti membiayai program kitar semula, mungkin secara tidak langsung memberi kesan kepada semua pengguna secara sama rata, tanpa mengira pendapatan, meningkatkan kesan kewangan yang regresif.”

Semasa memperkenalkan EPR mandatori menimbulkan manfaat, Mohideen menyatakan bahawa EPR perlu diselaraskan dengan prinsip sisa sifar, menggalakkan jangka hayat produk, kebolehgunaan semula, kebolehbaikan serta kebolehkitar semula daripada peringkat reka bentuk itu sendiri.

Selain itu, katanya, ekonomi kitaran yang ideal hanya boleh dicapai dengan mengalihkan tumpuan daripada projek berbahaya seperti pembakaran WTE (sisa-kepada-tenaga) dan sebaliknya menekankan strategi teras seperti pengurangan sisa, pengkomposan, kitar semula, penggunaan semula, pengisian semula dan pembaikan.

“Mengukuhkan mekanisme kewangan hijau dan menyokong penyelidikan dan pembangunan dalam teknologi kitar semula yang selamat dan tidak toksik juga boleh memacu inovasi dan menjadikan amalan ekonomi kitaran lebih mudah diakses dan berskala.”

Baca artikel asal di sini:
https://theedgemalaysia.com/node/739062…