Greenwashing adalah proses menyampaikan tanggapan palsu atau maklumat mengelirukan mengenai cara produk syarikat adalah mesra alam yang lazimnya diamalkan hari ini. Ia adalah satu percubaan untuk memanfaatkan permintaan yang semakin meningkat bagi produk mesra alam.
Produk ini akan melalui proses penamaan semula, penjenamaan semula atau pembungkusan semula produk. Produk ini mungkin menyampaikan idea bahawa produk itu lebih semula jadi, sihat atau bebas bahan kimia berbanding jenama pesaing.
Pihak syarikat yang membuat dakwaan tidak berasas bahawa produk mereka selamat dari segi alam sekitar atau memberikan beberapa manfaat hijau ini terlibat dalam greenwashing. Dakwaan ini memperdayakan pengguna untuk mempercayai bahawa produk syarikat itu adalah mesra alam atau mempunyai kesan positif alam sekitar yang lebih besar daripada yang sebenarnya.
CONTOH Greenwashing
> Bungkusan plastik yang mengandungi langsir mandi baharu dilabelkan “boleh dikitar semula”. Tidak jelas sama ada bungkusan atau langsir mandi itu boleh dikitar semula. Dalam kes ini, labelnya adalah mengelirukan jika mana-mana bahagian bungkusan atau kandungannya, selain daripada komponen kecil, tidak boleh dikitar semula.
> Permaidani dilabelkan “50% lebih kandungan kitar semula daripada sebelumnya”. Sebenarnya, pengeluar meningkatkan kandungan kitar semula kepada 3% daripada 2%. Walaupun secara teknikalnya benar, mesej itu menyampaikan tanggapan palsu bahawa permaidani itu mengandungi sejumlah besar serat kitar semula.
> Beg sampah dilabel “boleh dikitar semula”. Beg sampah biasanya tidak diasingkan daripada sampah lain di tapak pelupusan sampah atau insinerator, jadi ia sangat tidak mungkin digunakan semula untuk sebarang tujuan. Dakwaan itu mengelirukan kerana ia menegaskan manfaat alam sekitar di mana tiada manfaat bermakna yang wujud.
JENIS LAIN Greenwashing
Satu bentuk greenwashing yang biasa ialah memasukkan pelabelan yang mengelirukan atau memendam amalan tidak sihat alam sekitar dalam cetakan halus. Ini termasuklah penggunaan istilah seperti “mesra alam” atau “mampan”, yang tidak jelas dan tidak boleh disahkan. Imejan alam semula jadi atau hidupan liar juga boleh menandakan kemesraan alam sekitar, walaupun produk itu tidak hijau.
Syarikat juga boleh memilih data daripada penyelidikan untuk menyerlahkan amalan hijau sambil mengaburi yang lain yang berbahaya. Maklumat seperti itu juga boleh datang daripada penyelidikan berat sebelah yang dibiayai atau dijalankan oleh syarikat itu sendiri.
Sumber: Investopedia