India meluaskan siasatan ke atas rempah di tengah-tengah kebimbangan mengenai pencemaran

Seorang lelaki mengatur kotak rempah MDH dan Everest di rak sebuah kedai di pasar di New Delhi, India, 29 April 2024. (Gambar melalui Reuters)

HYDERABAD, 2 Mei (Reuters) – Pengawal selia keselamatan makanan India berkata ia telah mengarahkan ujian dan pemeriksaan di semua syarikat yang membuat campuran rempah, meluaskan penyiasatan terhadap sektor itu ketika pengawal selia global meneliti pencemaran yang disyaki dalam dua jenama tempatan yang popular.

Hong Kong bulan lepas menggantung jualan tiga adunan rempah yang dibuat oleh MDH India dan campuran rempah Everest bagi kari ikan. Singapura mengarahkan penarikan balik campuran rempah Everest yang sama juga, menandakan tahap tinggi etilena oksida, yang tidak sesuai untuk dimakan manusia dan risiko kanser dengan pendedahan yang lama.

Produk MDH dan Everest sangat popular di India dan juga dijual di Eropah, Asia dan Amerika Utara, dan syarikat-syarikat telah menyatakan ia selamat. Namun, pihak berkuasa makanan Amerika Syarikat (AS) dan Australia berkata mereka sedang mengumpulkan lebih banyak maklumat mengenai perkara itu, dan India telah pun mengarahkan ujian ke atas produk kedua-dua jenama itu.

Pengawal selia India kini telah mengarahkan pegawainya untuk menjalankan “pemeriksaan, pensampelan dan ujian yang meluas di semua unit pembuatan”, bagi rempah serbuk, dengan tumpuan kepada mereka yang membuat serbuk kari dan campuran rempah campuran bagi  jualan tempatan dan asing.

“Setiap sampel produk akan dianalisis bagi pematuhan dengan parameter kualiti dan keselamatan,” kata Pihak Berkuasa Keselamatan dan Piawaian Makanan India (FSSAI) dalam satu kenyataan.

Agensi itu menambah pemeriksaan juga akan dibuat bagi sebarang kehadiran etilena oksida, yang penggunaannya diharamkan di India dan “tindakan yang sesuai akan dimulakan mengikut kesesuaian” selepas ujian selesai.

India adalah pengeksport, pengeluar dan pengguna rempah terbesar di dunia dan pasaran domestiknya bagi produk itu bernilai $10.44 bilion pada 2022, menurut Penyelidikan Pasaran Zion (ZMR).

Selain MDH dan Everest, pengeluar utama yang lain termasuklah Madhusudan Masala, NHC Foods dan gergasi pengguna Tata Consumer Products dan ITC.

Tiada satu pun syarikat memberikan jawapan untuk permintaan bagi mendapatkan ulasan.

Lembaga Rempah (SB) berkata India mengeksport produk rempah bernilai $4 bilion pada 2022-23.

Inisiatif Penyelidikan Perdagangan Global (GTRI), sebuah badan pemikir yang berpangkalan di New Delhi, berkata dalam laporannya bahawa peningkatan penelitian global boleh meletakkan lebih separuh daripada eksport rempah negara berisiko.

Jika China memutuskan untuk melaksanakan langkah yang sama seperti negara lain, eksport rempah India boleh menyaksikan “kemerosotan dramatik”, kata laporan itu.

Sumber: Reuters (3 Mei 2024)