Manfaatnya Melangkaui Celik Huruf
oleh Hannah Sheldon-Dean
Ibu bapa mendengarnya sepanjang masa: penting untuk membaca kepada anak-anak anda. Tetapi kenapa sebenarnya begitu? Dan adakah ia penting bagaimana atau bila, atau apa yang anda baca kepada mereka?
Adalah masuk akal bahawa membaca untuk membantu kanak-kanak belajar untuk membaca sendiri, dan memang benar bahawa membaca untuk menyokong proses pembelajaran yang penting itu. Tetapi manfaat membaca bersama untuk kanak-kanak dan ibu bapa jauh melangkaui celik huruf.
Perkembangan bahasa
Sejak lahir, bayi dilatih untuk mengembangkan kemahiran bahasa, dan pendedahan yang konsisten kepada pelbagai corak bahasa adalah yang membantu mereka melakukan perkara itu. “Hanya pendedahan kepada perkataan adalah satu-satunya perkara paling penting yang boleh anda lakukan untuk membantu membina laluan bahasa dalam otak anak anda,” kata Laura Phillips, PsyD, Pengarah Kanan Pusat Pembelajaran dan Pembangunan di Institut Minda Kanak-kanak. “Membaca dan pendedahan kepada perkataan membantu kanak-kanak memaksimumkan bahasa dan kapasiti kognitif mereka.” Malah pengalaman sentuhan memegang atau menyentuh buku menyokong perkembangan kognitif bayi.
Dengan membaca kepada anak anda bermula pada usia muda, walaupun sebelum mereka dapat berkomunikasi secara lisan, anda membantu meletakkan asas neurologi untuk penggunaan bahasa dan celik huruf yang berkesan. Ini sebahagiannya kerana buku mendedahkan kanak-kanak kepada perbendaharaan kata dan tatabahasa yang tidak biasa mereka dengar. “Apabila anak-anak bersama penjaga atau ibu bapa, mereka terdedah kepada bahasa yang sama, perbendaharaan kata yang sama, corak pertuturan yang sama, yang sangat menarik,” kata Dr Phillips. “Tetapi buku membolehkan mereka mendengar perbendaharaan kata baharu dan cara baharu menyusun perkataan, yang meluaskan keupayaan mereka untuk memahami dan menggunakan bahasa.”
Penyelidikan mendapati bahawa kanak-kanak kecil yang ibu bapanya membaca kepada mereka setiap hari terdedah kepada sekurang-kurangnya 290,000 lebih perkataan pada masa mereka memasuki tadika berbanding kanak-kanak yang tidak membaca dengan kerap. Dan bergantung pada berapa banyak masa membaca harian kanak-kanak, jumlah itu boleh meningkat kepada lebih sejuta perkataan. Semua pendedahan itu berkemungkinan memudahkan kanak-kanak mengembangkan perbendaharaan kata mereka dan memahami pelbagai teks yang perlu mereka baca apabila mereka semakin dewasa, di dalam dan di luar sekolah.
Dr Phillips menyatakan bahawa membaca juga membantu kanak-kanak membina asas latar belakang pengetahuan yang luas, yang amat berguna apabila mereka mula bersekolah. Kanak-kanak mempelajari beberapa perkara ini daripada buku itu sendiri, dan beberapa daripada bercakap dengan penjaga mereka semasa masa membaca (“Kita melihat beberapa haiwan ini di zoo, ingat tak?”). Dengan pengetahuan am yang lebih banyak sama ada mengenai geografi, pengangkutan, alam semula jadi atau pelbagai topik lain kanak-kanak mempunyai lebih banyak konteks bagi maklumat yang mereka temui di sekolah dan masa yang lebih mudah untuk mempelajari mengenai topik baharu.
Empati dan kesedaran emosi
Selain daripada bahasa dan celik huruf, membaca juga merupakan alat penting bagi membantu kanak-kanak mengembangkan empati. Apabila kanak-kanak membaca buku mengenai orang yang hidupnya berbeza daripada mereka sendiri (dan terutamanya cerita yang diceritakan dari perspektif orang itu), mereka mendapat penghargaan bagi perasaan orang lain, serta budaya, gaya hidup dan perspektif lain.
Buku juga boleh membantu kanak-kanak belajar bagaimana cara mengendalikan perasaan mereka sendiri dengan cara yang sihat. Melihat watak dalam buku mengalami emosi yang besar seperti kemarahan atau kesedihan membolehkan kanak-kanak mengetahui bahawa perasaan ini adalah biasa dan juga memberikan mereka peluang untuk bercakap mengenai perasaan sukar mereka sendiri.
Ibu bapa boleh menggunakan masa membaca sebagai peluang untuk memupuk kesedaran emosi anak-anak dan membina alat mereka bagi mengendalikan perasaan: “Pernahkah anda berasa marah seperti gadis dalam buku ini? Apa yang anda akan lakukan jika anda melakukannya?”
Ikatan ibu bapa dan anak
Mempunyai masa untuk membaca dengan ibu bapa atau penjaga bukan hanya mengenai aktiviti membaca. Ia mengenai mempunyai masa yang konsisten dan fokus bersama, tanpa gangguan atau tuntutan lain. Walaupun beberapa minit membaca bersama memberi anda dan anak anda peluang untuk memperlahankan, berhubung antara satu sama lain dan berkongsi aktiviti yang menyeronokkan.
Lebih-lebih lagi, masa bersama yang selesa dan nyaman itu mempunyai manfaat bagi perkembangan kognitif kanak-kanak, terutamanya semasa mereka masih muda. Pengalaman deria duduk dengan pengasuh, mendengar suara yang dikenali dan merasakan buku di tangan mereka semuanya penting bagi perkembangan otak kanak-kanak. “Mendengar buku dibaca melalui Alexa tidak akan memberi kanak-kanak manfaat holistik yang sama,” kata Dr Phillips.
Apabila kapasiti bahasa kanak-kanak kecil berkembang, terdedah kepada perkataan dan bahasa pada masa yang sama dengan pengalaman deria yang bermakna menjadikan pendedahan itu lebih berharga. “Hubungan fizikal yang anda perolehi daripada dipegang oleh ibu bapa anda semasa anda membaca sebenarnya membantu melibatkan neuron dalam otak, yang menjadikan anak-anak lebih mudah menerima bahasa dan rangsangan kognitif yang mereka peroleh daripada pengalaman itu,” kata Dr Phillips.
Apa yang perlu dibaca
Dr Phillips menyatakan bahawa walaupun dibacakan bermanfaat bagi kanak-kanak dari semua peringkat umur, manfaatnya agak berbeza bergantung pada peringkat perkembangan kanak-kanak.
“Apabila anda mempunyai bayi yang baharu lahir, baca apa sahaja yang anda mahu baca, walaupun itu New York Times,” katanya. “Ia hanya mengenai meminta mereka mendengar perkataan dan ayat dan bahasa.”
Apabila kanak-kanak semakin dewasa, kandungan mula menjadi lebih penting. “Membaca buku dengan tema yang boleh dikaitkan boleh membawa kepada perbualan yang lebih bermakna mengenai apa yang berlaku dalam kehidupan mereka,” kata Dr Phillips. “Buku itu boleh menjadi jambatan untuk membincangkan sesuatu yang mungkin dialami oleh kanak-kanak itu sendiri, dan memberi anda cara untuk membincangkan topik tanpa berkata, contohnya, ‘Adakah anda dibuli di sekolah?’”
Sudah tentu, membaca apa sahaja yang disukai oleh anak anda adalah idea yang baik. Apabila kanak-kanak mendapat peluang untuk mengikuti minat mereka sendiri, mereka menyedari bahawa membaca itu menyeronokkan dan bermanfaat, dan mereka lebih cenderung untuk meneruskan membaca sendiri.
Ini terpakai walaupun bagi kanak-kanak kecil yang ingin membaca buku yang sama berulang kali. “Adalah perkara biasa bagi kanak-kanak kecil dan kanak-kanak prasekolah ingin membaca buku yang sama berulang kali,” kata Dr Phillips. “Dan pengulangan itu sebenarnya sebahagian daripada cara mereka menguasai bahasa.”
Dan tiada sebab untuk berhenti membaca kepada kanak-kanak apabila mereka boleh membaca sendiri. Kanak-kanak sering seronok mendengar buku yang sedikit melebihi tahap keupayaan mereka, contohnya mendengar buku bab semasa mereka masih membaca buku bergambar sendiri. Membaca bersama-sama melalui sekolah rendah menyokong perkembangan celik huruf mereka dan memberi anda peluang untuk kekal berhubung apabila mereka semakin berdikari.
Apa saja dan semua bahasa
Dr Phillips menekankan bahawa semua manfaat yang sama digunakan tidak kira bahasa (atau bahasa) yang anda baca kepada anak anda. “Kadang-kadang keluarga yang bercakap bahasa lain di rumah bimbang anak mereka tidak akan mahir dalam bahasa Inggeris jika mereka membaca kepada mereka dalam bahasa lain,” katanya, “tetapi saya menggalakkan ibu bapa membacakan kepada anak-anak dalam bahasa apa pun yang mereka rasa paling selesa membacanya.”
Walaupun perbendaharaan kata dan pengetahuan latar belakang yang mereka pelajari mungkin berbeza-beza, apa saja manfaat kognitif yang diperolehi kanak-kanak dalam satu bahasa juga akan digunakan untuk mana-mana bahasa lain yang mereka pertuturkan atau baca.
E-buku lwn cetakan
Banyak buku kanak-kanak tersedia sebagai e-buku, tetapi tidak jelas sama ada membaca bersama-sama dengan e-buku mempunyai semua manfaat yang sama seperti buku cetakan fizikal. Sesetengah kajian menunjukkan bahawa ibu bapa dan anak-anak mungkin berinteraksi dengan lebih bermakna apabila membaca buku cetakan berbanding dengan e-buku. Dan sesetengah pakar berpendapat bahawa lebih sukar untuk kanak-kanak memperlahankan dan membaca dengan teliti pada skrin, kerana mereka (dan ibu bapa mereka!) sudah biasa menatal bahan digital dengan cepat.
Walau bagaimanapun, tidak ada sebab untuk menolak e-buku sepenuhnya, terutamanya jika ia membolehkan keluarga anda membaca bersama-sama apabila anda tidak akan menguruskannya. Contohnya, jika anda melancong atau menghadapi masalah mengakses pelbagai buku cetakan, e-buku boleh memudahkan anda mencari bahan baharu yang menarik untuk dibaca bersama.
Bahagian penting ialah menjadikan masa membaca bermakna, tidak kira apa perantaranya. Luangkan masa anda, duduk bersama dan bercakap dengan anak anda mengenai buku yang boleh membantu mereka (dan anda) mendapat banyak manfaat yang sama seperti yang anda perolehi daripada membaca buku cetakan bersama-sama.
Menjadikannya berkesan untuk anda
Sama pentingnya dengan membaca bersama-sama, ia tidak semestinya menjadi rutin gambar yang sempurna. Membaca pada masa yang sama setiap hari sebagai sebahagian daripada rutin sebelum tidur, contohnya boleh menghiburkan dan memudahkan untuk membina tabiat membaca, tetapi pada bila-bila masa anak anda mendengar bahasa dan berhubung dengan anda membuat perbezaan.
Dr Phillips menyatakan bahawa perkembangan kanak-kanak berlaku mengikut kesesuaian dan bermula, jadi kanak-kanak yang mendapat banyak kemahiran motor dengan cepat mungkin tidak teruja untuk duduk di pangkuan anda dan membaca. Apabila itu berlaku, adalah lebih berguna untuk bertemu kanak-kanak di mana mereka berada daripada cuba menguatkuasakan peraturan yang boleh menjadikan pengalaman membaca kurang positif.
“Saya mempunyai anak berusia 9 bulan sekarang dan dia tidak berminat untuk duduk diam di pangkuan saya semasa saya membaca buku,” kata Dr Phillips. “Tetapi saya akan duduk dan melihat buku sendiri dan kemudian dia akan datang dan melihat bersama saya. Saya boleh menunjukkan beberapa perkataan, menyebut beberapa perkataan, mungkin dia akan mengambil buku itu daripada saya atau mungkin dia akan mengembara dan saya akan terus membaca semasa dia bermain di bilik yang sama. Apa sahaja yang anda boleh lakukan adalah hebat.”
Sumber: Child Mind Institute, disemak pada 19 Januari 2023