Negara-negara perunding INC-4 gagal bertindak balas terhadap besarnya krisis plastik

Pemerhati menyaksikan “kompromi” sebagai tindak balas yang kurang memberangsangkan daripada negara-negara yang menolak untuk memajukan kerja mengenai langkah-langkah pengeluaran plastik

Ottawa, Kanada – Wilayah tradisional Penduduk Algonquin Anishinaabeg yang tidak terikat – Mesyuarat keempat Jawatankuasa Perundingan Antara Kerajaan (INC-4) bagi perjanjian global untuk menamatkan pencemaran plastik dimuktamadkan selepas sidang pleno yang penuh dengan kerumunan, meninggalkan perkara yang paling dipertikaikan hingga ke penghujung sesi: kerja antara sesi, yang tidak akan termasuk dalam perbincangan mengenai polimer plastik utama.

Negara memutuskan untuk bergerak ke hadapan dengan kerja antara sesi mengenai mekanisme kewangan, serta produk plastik, bahan kimia yang membimbangkan dalam produk plastik, reka bentuk produk, kebolehgunaan semula dan kebolehkitar semula. Negara Anggota bersetuju untuk memasukkan penyertaan pemerhati semasa kerja ini. Selain itu, mereka memutuskan untuk mewujudkan kumpulan penggubal undang-undang yang akan menjalankan semakan undang-undang teks dan memberikan cadangan kepada pleno.

Keputusan hari ini adalah untuk mengecualikan langkah huluan daripada kerja antara sesi yang bermakna ia akan menjadi lebih menakutkan untuk memasukkan langkah pengekstrakan atau pengurangan pengeluaran di bawah bidang draf perjanjian plastik. Kompromi ini mengurangkan cita-cita proses ini kerana ia mengabaikan peranan utama pengeluaran plastik dalam menyemarakkan iklim, biodiversiti dan krisis pencemaran. Ini bukan sahaja mengecewakan, tetapi juga peluang yang terlepas untuk menangani punca secara menyeluruh.

Tujuh hari yang dihabiskan di Ottawa dalam rundingan itu mendedahkan siapakah yang menjadi juara bagi perjanjian plastik yang berkeinginan kuat bagi menangani kitaran hayat penuh plastik daripada pengekstrakan kepada pelupusan, dan siapakah yang merosakkan kepentingan industri plastik dan bahan api fosil.

Peru dan Rwanda menonjol sebagai juara bagi pembentangan cadangan bagi kerja antara sesi terhadap polimer plastik utama dengan matlamat untuk mengurangkan 40% daripada penggunaan global polimer plastik utama menjelang 2040 daripada paras 2025, yang disokong kuat oleh beberapa delegasi, termasuk Malawi, Filipina, dan Fiji.

Sebagai tambahan kepada cadangan Rwanda/Peru, beberapa negara melancarkan Deklarasi Jambatan ke Busan mengenai Polimer Plastik untuk menghimpunkan pihak bagi menyokong mengekalkan peruntukan bagi menangani polimer plastik utama dalam teks perjanjian dan membina momentum bagi rundingan pusingan yang kelima (dan yang terakhir dirancang) di Busan, Republik Korea pada akhir tahun ini. Walau bagaimanapun, ia adalah usaha yang tidak mengikat secara sah dengan tanpa menyebut pengekstrakan.

“Pengacau,” di sisi lain spektrum, ialah sekumpulan kecil negara pengeluar polimer dan plastik, termasuk Arab Saudi, India, Kuwait, dan Qatar, yang cuba membuka semula dan menimbulkan keraguan mengenai skop draf perjanjian untuk mentakrifkan semula maksud kitaran hayat penuh plastik, dalam usaha yang jelas untuk mengurangkan liputan perjanjian yang dicadangkan kepada perkara pengurusan sisa sahaja.

Walaupun terdapat kemajuan dalam rundingan yang besar di Ottawa, negara-negara semakin menjauhi dengan teks yang belum sesuai bagi rundingan akhir di Busan. Walaupun terdapat beberapa penyelarasan draf, terdapat juga lebih banyak penambahan berbanding pemadaman, yang membawa kepada teks yang penuh dengan sejumlah besar pilihan dan perkataan dan ayat dalam kurungan (iaitu bahasa yang belum dipersetujui). Sebilangan kecil negara meneruskan taktik penghalang dan bercita-cita rendah mereka, mengecilkan, menambah kurungan yang tidak terkira banyaknya, dan tanpa segan silu memutarbelitkan bahasa merentasi peruntukan yang berbeza dalam usaha untuk mengecilkan skop dan merendahkan keinginan yang kuat bagi perjanjian itu.

Pihak-pihak telah beroperasi di bawah peraturan prosedur yang digunakan buat sementara waktu yang membenarkan pengundian terhadap keputusan jika semua usaha untuk mencapai konsensus telah habis. Walau bagaimanapun, di bawah tekanan daripada negara yang ingin menghalang kemajuan yang menegaskan tiada pengundian, negara telah beroperasi di bawah proses membuat keputusan berasaskan konsensus secara de facto, mengehadkan cita-cita walaupun pada keputusan yang berkaitan dengan kerja antara sesi.

Usaha berkeinginan yang rendah itu tidak mengejutkan, memandangkan berapa banyak kepentingan bahan api fosil telah meningkatkan kehadiran mereka di rundingan. Pada awal minggu, analisis CIEL bagi senarai UNEP peserta INC-4 mendedahkan bahawa 196 pelobi untuk bahan api fosil dan industri kimia berdaftar iaitu tujuh kali lebih besar daripada Gabungan Saintis bagi Perjanjian Plastik Berkesan (SCEPT) dan tujuh kali lebih besar daripada Kaukus Orang Asal yang mewakili peningkatan 37% berbanding INC-3 hanya enam bulan lalu.

Ketika negara meneruskan laluan ke INC-5, adalah mustahak bagi mereka bertindak atas tuntutan Orang Asal sebagai pemegang hak yang berhak mendapat persekitaran yang sihat. Orang Asal, bersama-sama dengan sekutu dalam komuniti garis pagar dan barisan hadapan di seluruh dunia, telah jelas dalam tuntutan mereka untuk perlindungan daripada bahaya pengekstrakan bahan api fosil dan penyelesaian palsu seperti insinerasi dan kitar semula bahan kimia yang merupakan keperluan bagi mempertahankan hak mereka untuk alam sekitar yang sihat serta gesaan mereka bagi penyelesaian sirkular sebenar seperti sistem penggunaan semula bukan toksik dan amalan Orang Asal yang lain. Percambahan dan pencemaran plastik adalah isu yang pelbagai dan global. Kita semua bergantung kepada negara untuk terus melaksanakan langkah-langkah yang mengikat secara sah dalam undang-undang antarabangsa untuk memastikan kita bersetuju dengan perjanjian menjelang akhir tahun yang menangani kitaran hayat penuh plastik daripada pengekstrakan hingga pelupusan.

Ahli Break Free From Plastic memberikan reaksi sehingga akhir Perjanjian Plastik INC-4:

Janelle Nahmabin/Ahli Majlis Dipilih, Aamjiwnaang First Nation/Turtle Island (Kanada), berkata:

“Aamjiwnaang meninggalkan rundingan dengan perasaan disokong dan didengari oleh perhubungan Orang Asal kami, dan sekutu kami. Orang Asal mestilah diberi tempat duduk di meja rundingan. Ramai di antara kita menyokong bagi perjanjian yang kukuh serta mengutamakan kesihatan manusia berbanding wang. Itulah dunia yang kita mahukan, dan dunia itulah yang akan kita perjuangkan. Kami berazam untuk mengekalkan momentum itu.”

Frankie Orona/Pengarah Eksekutif, Society of Native Nations/Turtle Islamd (Amerika Syarikat), berkata:

“Berunding dengan Amerika Syarikat (AS) dan negara minyak lain terasa seperti cuba untuk  berunding dengan industri, sentiasa mengutamakan keuntungan berbanding kesejahteraan manusia dan planet ini. dalam usaha untuk mempunyai Perjanjian yang berkeinginan kuat, kita memerlukan anjakan asas. Kita memerlukan kerja antara sesi dengan penyertaan Orang Asal yang merupakan pemegang hak dengan pengetahuan tradisional dan pemahaman mendalam mengenai pengurusan sumber yang mampan serta komuniti barisan hadapan dan garis pagar yang, selama beberapa generasi, telah menanggung beban kerosakan alam sekitar daripada bahan api fosil dan pengeluaran petrokimia.

Dengan memasukkan kumpulan yang sering terpinggir ini, kita boleh bergerak melangkaui ‘keadaan seperti biasa’ untuk mencapai Perjanjian berkeinginan yang kuat bagi melindungi alam sekitar kita, menghormati hak asasi manusia, dan memupuk masa depan yang lebih saksama dan mampan untuk kita semua dan alam ini.”

Larisa de Orbe/Pengarah, Red Mexicana de Accion Ecologica/Mexico, berkata:

“Pada peringkat rundingan Perjanjian Plastik ini, adalah penting untuk memastikan bahawa suara Amerika Latin dan Caribbean didengari, kerana wilayah kita secara langsung terjejas akibat pengeluaran plastik yang berlebihan. Beberapa akibat ini termasuklah masalah yang berkaitan dengan eksport sisa plastik ke negara kita, yang kami anggap sebagai penjajahan sisa, serta penyelesaian palsu yang dikenakan di wilayah itu, menjejaskan kehidupan masyarakat dan memperhebatkan ketidakadilan alam sekitar.”

Jacob Kean-Hammerson/Kempen Lautan, Agensi Penyiasatan Alam Sekitar/United Kingdom, berkata:

“INC sekali lagi gagal untuk menanyakan soalan paling asas kepada kejayaan perjanjian masa depan: bagaimana kita menangani pengeluaran plastik yang tidak mampan? Walaupun penting untuk membincangkan aspek kewangan, bagaimana kita boleh membincangkan cara pelaksanaan tanpa mengetahui apa yang kita laksanakan? Jika kita terus mengabaikan seruan negara progresif dan membenarkan negara penyekat mengadakan rundingan, tebusan, kita akan gagal mencapainya. cita-cita kami bersama untuk menamatkan pencemaran plastik.”

Christopher Chin/Pengasas dan Pengarah Eksekutif, COARE/Amerika Syarikat, berkata:

“Beribu-ribu delegasi Negara, saintis, wakil NGO dan pemegang hak First Nation pergi ke Ottawa, Kanada untuk terus merundingkan perjanjian untuk menamatkan pencemaran plastik. Walau bagaimanapun, bukannya penglibatan dan kemajuan yang jujur, mereka telah berhadapan dengan taktik halangan dan penangguhan oleh kepentingan yang diilhamkan oleh industri dan segelintir Negara yang tidak berminat untuk melindungi kesihatan manusia atau alam sekitar. Walaupun seluruh dunia benar-benar menderita akibat penghinaan kitaran hayat plastik, pihak-pihak ini tanpa segan silu dan secara sedar menghalang sebarang perkembangan yang bermakna.”

Griffins Ochieng/Pengarah Eksekutif, Pusat bagi Keadilan dan Pembangunan Alam Sekitar/Kenya, berkata:

“Perjanjian global komprehensif yang menangani bahan kimia dalam plastik, termasuk polimer plastik utama, merupakan dorongan ke arah membasmi pencemaran plastik. Peruntukan mengenai bahan kimia plastik dan polimer perlu mengikat secara sah, serta kebolehsesuaian dan dimaklumkan oleh sains bebas. Dengan berbuat demikian, Perjanjian Plastik global mewujudkan peluang untuk meletakkan kawalan global ke atas bahan kimia toksik, mengurangkan kesan negatif plastik terhadap kesihatan manusia dan alam sekitar, mengurangkan penyebaran bahan kimia global, dan melindungi komuniti yang rentan, terutamanya di Selatan Global. ”

INC-5 akan diadakan di Busan, Republik Korea, dari 25 November hingga 1 Disember 2024.

Reaksi tambahan daripada ahli dan sekutu BFFP (termasuk negara dan bahasa tambahan) tersedia di sini.

Mengenai BFFP – #BreakFreeFromPlastic ialah pergerakan global yang membayangkan masa depan yang bebas daripada pencemaran plastik. Sejak dilancarkan pada 2016, lebih daripada 2,700 organisasi dan 11,000 penyokong individu dari seluruh dunia telah menyertai pergerakan itu untuk menuntut pengurangan besar-besaran dalam plastik sekali guna dan mendesak bagi penyelesaian berkekalan kepada krisis pencemaran plastik. Pertubuhan ahli BFFP dan individu berkongsi nilai perlindungan alam sekitar dan keadilan sosial dan bekerjasama melalui pendekatan holistik untuk membawa perubahan sistemik. Ini bermakna menangani pencemaran plastik merentasi keseluruhan rantaian nilai plastik – daripada pengekstrakan hingga pelupusan – memfokuskan kepada pencegahan daripada mengubati dan menyediakan penyelesaian yang berkesan.

Sumber: Break Free From Plastic (30 April 2024)