
- TSB mengeluarkan amaran kepada pengguna mengenai penipuan pembelian dalam talian
- Peningkatan dalam kes penjenayah menipu orang ramai untuk membayar bagi barangan yang tidak wujud
- Hampir empat daripada lima kes berasal daripada Facebook Marketplace
Sebuah bank terbesar mengeluarkan amaran penting berhubung penipuan pembelian dalam talian menjelang musim perayaan yang sibuk.
TSB berkata ia menyaksikan peningkatan sebanyak 35 peratus dalam penipuan pembelian dalam talian, yang kini menyumbang bagi lebih separuh daripada semua kes penipuan.
Bank itu berkata penipuan pembelian, apabila penipu menipu orang ramai untuk membayar bagi barangan dan perkhidmatan yang tidak wujud, mendorong kes penipuan merentas sektor perbankan.
Bank melihat lebih 400 kes penipuan pembelian dalam talian sehari, merekodkan 77,000 kes dalam enam bulan pertama 2023 sahaja.
Penyelidikan TSB juga mendedahkan pengguna, secara purata, kehilangan £500 bagi setiap kes apabila mereka menjadi mangsa penipuan media sosial.
Facebook Marketplace ialah pemacu terbesar penipuan pembelian dalam talian, menyumbang bagi 77 peratus daripada penipuan pembelian yang berasal dari platform.
Pengarah Pencegahan Penipuan TSB, Paul Davis, memberi amaran kepada orang ramai supaya tidak membeli barangan melalui media sosial, melainkan mereka mempunyai sistem pembayaran dengan perlindungan.
TSB sebelum ini menggesa pemilik Facebook Meta untuk melakukan lebih banyak mengenai penipuan di platformnya.
Pada Mei, TSB menggesa Meta untuk melakukan lebih banyak mengenai penipuan yang semakin berleluasa di platformnya, termasuk Facebook dan Whatsapp.
Ia mendedahkan penipuan yang berlaku melalui syarikat Meta menyumbang 80 peratus kes penipuan di bank dalam tiga kategori penipuan teratasnya.
This Is Money juga menggesa Meta untuk melakukan lebih banyak mengenai Wild West of Facebook Marketplace dan ketiadaan tindakan oleh Meta.
Jurucakap Meta yang menerikan maklum balas kepada angka terkini TSB, berkata: ‘Dengan berpuluh juta orang menggunakan aplikasi kami setiap hari di UK, kami mengiktiraf peranan penting kami dalam menangani isu penipuan pembelian dalam talian di seluruh industri dan mempunyai sistem untuk menyekat penipuan.
‘Facebook Marketplace ialah perkhidmatan pertemuan dan pengumpulan tempatan jadi kami tidak memudahkan pembayaran atau penghantaran, tetapi penipu mengeksploitasi perkara ini dengan mengalihkan perbualan dari platform kami yang kami tidak boleh menguatkuasakannya.
‘Kami menggalakkan komuniti kami melaporkan penipuan dengan segera supaya kami boleh mengambil tindakan dan kami akan terus melengkapkan pelanggan dengan pengetahuan untuk berurus niaga dengan selamat dan mengelakkan penipuan di Marketplace.’
Penipuan pembelian di akaun Instagram bagi 9 peratus kes, diikuti oleh Twitter (4 peratus), Snapchat (3.5 peratus) dan eBay (2 peratus).
TSB menasihatkan pengguna untuk berpegang kepada kedai yang dipercayai dengan platform pembayaran selamat seperti eBay, Amazon, Vinted dan Gumtree.
Paul Davis menambah: ‘Pada masa ini dalam tahun ini, ramai di antara kita mencari dalam talian untuk tawar-menawar.
‘Tetapi ia boleh menjadi sesuatu yang tidak kena dengan cepat apabila membeli-belah di laman media sosial yang penuh dengan iklan penipuan bagi barangan yang tidak wujud.
“Sepanjang tempoh membeli-belah yang sibuk ini, sangat berbaloi untuk berpegang pada laman beli-belah yang bertanggungjawab yang menawarkan platform pembayaran.
‘Dan jangan mudah terperangkap dengan tawaran yang anda lihat di media sosial jika ia kelihatan terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, ia mungkin benar.’
Apakah barangan yang paling banyak ditipu dalam talian?
Kenderaan merupakan yang paling utama dalam senarai TSB bagi barangan yang paling banyak ditipu, membentuk 20 peratus daripada semua kes penipuan pembelian dalam talian dengan purata kerugian sebanyak £955.
Pada awal tahun ini, siasatan kami mendedahkan bahawa penipuan kenderaan di media sosial telah meningkat termasuk penipu yang secara khusus menggunakan van VW T5 sebagai umpan.
Orang lain yang menjadi mangsa penipuan pembelian termasuk mereka yang mencari pekerja, alat dan bahan, dan kehilangan £1,358 bagi setiap kes. Ini membentuk 6 peratus daripada kes.
Tiket acara, termasuk konsert dan sukan adalah penipuan biasa dan membentuk 11 peratus daripada semua kes dengan purata kerugian sebanyak £193.
Ia diikuti dengan kasut dan jurulatih yang menyumbang 6 peratus daripada kes dan menyaksikan pengguna kehilangan £225.
Penjualan telefon dan peralatan adalah satu lagi penipuan biasa, masing-masing membentuk 5 dan 6 peratus daripada penipuan dengan purata kerugian antara £225 dan £275.
TSB juga menggesa pengguna supaya berhati-hati dengan iklan menjual haiwan peliharaan, percutian, kosmetik, barang kemas dan jam tangan, selepas kategori itu mendakwa jumlah mangsa yang ‘ketara’.
PANDUAN ELAK JADI MANGSA PENIPUAN DALAM TALIAN
Paul Davis menawarkan panduannya sebelum tempoh membeli-belah paling sibuk tahun ini:
- Memang berbaloi untuk berpegang pada laman beli-belah bereputasi yang menawarkan perlindungan pengguna dan platform pembayaran untuk melengkapkan transaksi anda secara langsung;
- Disebabkan oleh kadar penipuan yang sangat tinggi serta membimbangkan pada platform media sosial, TSB secara aktif menggalakkan untuk mengelak daripada menggunakan laman media sosial, termasuk Facebook Marketplace, bagi membeli-belah melainkan dapat berjumpa dengan penjual secara peribadi;
- Luangkan masa dan jangan ditekan oleh penjual;
- Kita semua suka tawar-menawar, tetapi perlu mempersoalkan sama ada tawaran itu ‘terlalu baik untuk menjadi kenyataan’;
- Gunakan kad untuk membayar kerana pembayaran kad mempunyai tahap perlindungan pengguna tertinggi jika berlaku sebarang kesilapan.
Sumber: This is Money, UK (7 November 2023)