WANG TIDAK BOLEH MEMBELI KEBAHAGIAAN

Gambar melalui Global Village Space

Dalam satu kajian oleh Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA, dua kumpulan orang diberi $40 setiap satu. Satu kumpulan diberitahu untuk membelanjakannya untuk membeli harta benda (benda, sesuatu yang mereka mahukan). Kumpulan lain diberitahu untuk membelanjakannya dengan cara yang membolehkan mereka mempunyai lebih banyak masa lapang (contohnya: menghantar makanan untuk menjimatkan mereka daripada memasak, atau mengupah tukang cuci dan bukannya membersihkan rumah mereka sendiri.)

Setiap peserta dalam kajian itu kemudian mengukur kegembiraan mereka kepada skala 10 mata. Hasilnya: Mereka yang membelanjakan wang untuk lebih banyak masa lapang hampir selalu 1 mata penuh di hadapan mereka yang membelanjakan wang untuk barangan.

Dalam erti kata lain, mereka yang menghabiskan wang tepat pada masanya mendapati peningkatan dalam kepuasan hidup. Bagi mereka yang membeli barangan, ini tidak banyak memberi kesan kepada kebahagiaan mereka.

– suntingan petikan daripada Global Village Space